معنویات

کاربرد دیگ های بخار افقی

این نوع دیگ‌های بخار معمولا، شامل بدنه اصلی، صفحه  لوله‌های جلو و عقب، کوره و اطاقک برگشت می‌باشد که پس از مونتاژ و جوشکاری ابتدا کامل مورد آزمایش‌های غیر مخرب (پرتونگاری، اولتراسونیک، مایع نافذ و …) قرار گرفته و سپس عملیات تنش‌گیری آنها در کوره مخصوص انجام می‌گیرد.

بویلر بخار افقی از نظر تعداد مراحل عبور آتش شامل دو مرحله یا دو پاس و سه مرحله یا سه پاس و از نظر موقعیت به دو دسته کوره وت بک( Wet Back) و درای بک ( Dry Back) تقسیم بندی می شوند

دیگ های حرارتی افقی راندمان بالاتری نسبت به دیگ های عمودی داشته و سبب کاهش مصرف سوخت در بلند مدت می شوند . همچنین در این دیگ ها بر خلاف دیگ های عمودی امکان افزایش فشار کار دستگاه وجود دارد . دلیل دیگری که بویلرهای بخار افقی را از دیگ های بخار عمودی متمایز میکند امکان بازدید کوره ها ، سطح داخلی عبور دود و داخل مخزن است .

دیگ بخار جهت تأمین گرمایش مورد نیاز صنایع مانند مواد غذایی، مرغداری، گلخانه، سالن پرورش قارچ و.. کاربرد دارد و در مکان‌هایی نظیر هتل‌ها، بیمارستان‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها، معابر شهری و صنعت کاغذ سازی، تولید پلاستیک و صنایع دیگر به عنوان ضد عفونی کننده و تمیز کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کاربرد دیگر دیگ بخار می‌توان به چربی‌زدایی آن در صنایع تولید قطعات صنایع و ماشین آلات اشاره کرد. همچنین در پالایشگاه‌ها برای تأمین انرژی مولد و الکتریسیته از نیروی محرکه بخار استفاده می‌گردد .

به طور خلاصه کاربرد دیگ بخار افقی در بعضی صنایع به شرح زیر است:

  1. در صنایع غذایی، جهت فرآیند پخت غذا، کنسرو کردن، خشک کردن، بسته بندی مواد غذایی و همچنین تخمیر مواد غذایی بکار برده می‌شود.
  2. در صنعت چاپ، برای فرآیندهایی که به دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد و همچنین در فرآیندهایی که به کنترل دمای بخار به صورت ساده نیازمند هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. جهت آماده‌سازی قیر در مصالح ساختمانی به‌کار می‌رود.
  4. در صنعت نوشیدنی جهت تنظیم گرما و حرارت و همچنین برای نظافت و شستشو استفاده می‌شود.
  5. در صنایع شیمیایی و داروسازی جهت تولید درجه حرارت بالا به‌کار برده می‌شود.
  6. در صنعت فرآورده‌های شیر و لبنیات جهت استریلیزاسیون، تخمیر، تبخیر، خشک کردن و شستشوی دستگاه مورد استفاده قرا می‌گیرد.
  7. در صنعت دریانوردی، جهت تولید گرما در موتورخانه به‌کار گرفته می‌شود.
  8. در نیروگاه‌ها و صنایع پتروشیمی جهت تأمین حرارت مورد نیاز برای تولید فرآورده‌های نفتی استفاده می‌گردد.
  9. دیگ بخار در صنایع پلاستیک، بسته‌بندی و ظروف یکبار مصرف جهت تولید گرما، فرم‌دهی و تغییر شکل دادن ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  10. همچنین این دستگاه جهت تأمین حرارت در تولید بطری‌های پلاستیکی و شیشه‌ای، انواع سینی‌ها، گلدان‌ها، و کابین‌ها، لیوان‌های پلاستیکی و مقواها، قوطی‌ها و ورق‌های جعبه به‌کار برده می‌شود.
  11. دیگ بخار در صنایع تولید کامپوزیت و لاستیک نیز جهت تأمین حرارت بالا استفاده می‌گیرد.
  12. در صنایع خشک‌شویی و صنایع پارچه و بافت جهت رنگ‌آمیزی، شستشو، اتو و بسته‌بندی پارچه کاربرد دارد.
  13. در صنایع چوب و الوار جهت تأمین انرژی برای تولید محصولات چوب از دیگ بخار استفاده می‌شود و در بازیافت کاغذ نیز جهت ضد عفونی مواد تخمیر شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *