معنویات

تست های دیگ بخار

تست های دیگ بخار

از نظر زمان انجام تست های دیگ بخار در سه دسته تست های در حین ساخت و پیش از راه اندازی، در زمان راه اندازی و بصورت دوره ای و پس از راه اندازی قرار می گیرد.

تست ها و آزمونهای غیر مخرب (NDT):

 تست التراسونیک (ULTRA SONIC TEST)

تست چشمی (VISUAL TEST )

تست هیدرواستاتیک (HYDROSTATIC TEST)

تست گرم (HOT TEST ) با فشار 16.5 بار

تست انالیز شیمیایی (CHEMICAL ANALYSIS TEST )

تست خمش (BENDING TEST)

تست ابعادی (DIMENSIONAL TEST)

تست های مربوط به دریافت برچسب انرژی برای دستگاه

تست هیدرواستاتیک (HYDROSTATIC TEST)

با انجام این تست از نشتی نداشتن قسمت های مختلف دیگ بخار مثل اتصالات جوش، محل خمیدگی لوله ها و … مطمئن می شویم. در این تست که به نام تست فشار هم شناخته شده است مقاومت بخش های مختلف دیگ بخار از جمله خط لوله، سیلندر گاز، دیگ بخار و حتی مخازن سوخت سنجیده شده و برای اطمینان از عدم نشتی مورد بازرسی قرار می گیرند.

مخزن یا لوله ها با یک مایع مثل آب پر شده و فشار زیادی به آن وارد می شود.

بعد از قرار گرفتن تحت فشار بالا در صورت بروز نشتی نسبت به رفع آن اقدام می شود.

سوال: کدام بخش های دیگ بخار در زمان تست هیدرواستاتیک درگیر هستند؟

تقریبا همه قسمت های دیگ بخار در حین انجام تست هیدرواستاتیک درگیر و تحت فشار هستند. این بخش ها شامل لوله های دیگ بخار، درام بخار، بدنه کوره بویلر، لوله های اشباع، اکونومایزر و بطور کلی لوله کشی داخلی و خارجی دیگ بخار می باشد.

در تست هیدرواستاتیک معمولا 1.5 برابر فشار طراحی دستگاه مورد تست قرار میگیرد .

نحوه انجام تست هیدرو استاتیک دیگ بخار

به وسیله پمپ، دیگ بخار را پر نموده و در هر زمان که آب از سوراخ مخزن بیرون آمد دریچه مربوط به آن را می بندیم. بعد از اطمینان از بسته بودن همه دریچه های بویلر می توانید تست هیدرواستاتیک را شروع نمایید و فشار به تدریج اضافه می شود.

وقتی فشار به حد تعریف شده در زمان طراحی دیگ بخار رسید آن را به مرور افزایش می دهیم تا به میزان فشار تست هیدوراستاتیک برسد.

در زمان انجام تست و افزایش تدریجی فشار از نزدیک بر فرآیند تخلیه از دریچه اصلی بویلر و همچنین توربین تخلیه کناری بویلر نظارت کنیم.

تست التراسونیک (ultrasonic)

در تست التراسونیک UT، امواج فراصوتی با دامنه بین ۵ تا ۲۵ مگاهرتز، توسط یک مولد صوتی به قطعه مورد آزمایش اعمال می شوند. هنگامی که این امواج به ناپیوستگی ها و عیوب سطحی و زیر سطحی قطعه برخورد می کنند، منعکس می شوند. این بازتاب ها توسط مولد صوتی دریافت گردیده و به پالس های الکتریکی تبدیل شده و در صفحه نمایش به صورت یک سیگنال ظاهر می گردد. اپراتور با بررسی این سیگنال ها می تواند به اطلاعات مختلفی از قبیل مکان، عمق، ابعاد و نوع عیب پی ببرد .

تست ضخامت سنجی

تست ضخامت سنجی دیگ بخار یکی از تستهای مهم است که باید به صورت دوره ای و بطور معمول توسط دستگاه UT صورت پذیرد . اطمینان از سلامت و تست انواع مخازن تحت فشار از جمله دیگ بخار اهمیت زیادی دارد و در صورتی که نسبت به آن توجه کافی نشود باعث بروز حوادث جبران ناپذیر نظیر انفجار دیگ بخار  و وارد آمدن ضررهای مالی و حتی جانی خواهد شد .

دیگ بخار در گستره وسیعی از صنایع ،کارخانجات و نیروگاه های صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد که مصرف عمده ان تولید انرژی است . بنابراین هرگونه سهل انگاری در ساخت و نگهداری آن میتواند بسیار خطر آفرین باشد .

در تست ضخامت سنجی دیگ بخار از دستگاه UT و به روش التراسونیک و ترانسفورماتور های صوتی الکترومغناطیسی صورت می پذیرد. با کمک دستگاه UT سطح قطعه مورد نظر اسکن شده و اندازه ضخامت دیواره در بخش های مختلف دیگ و همچنین در قسمت لوله ها اندازه گیری می شود. با این تست در صورتی که سطوح داخلی بویلر اکسید گرفته باشد مشخص خواهد شد . اگر نتایج تست با استانداردهای موجود مغایرت داشته باشد بدلیل وجود خطر انفجار ، دیگ بخار از خط تولید خارج خواهد شد و تعمیرات لازم بر روی آن صورت می پذیرد.

دلایل انجام تست ضخامت سنجی

دمای درون دیگ بخار و مخازن تحت فشار تقریبا 800-1000 درجه سانتی گراد بوده و بسیار داغ است در نتیجه این حرارت بالا در سطح درونی و بیرونی لوله های دیگ بخار یک نوع اکسید آهن خاص که بسیار شکننده و سخت است تشکیل می شود. این اکسید آهن در طولانی مدت ضخیم شده و مانند یک عایق در برابر گرما قرار می گیرد.

در نتیجه قرار گرفتن اکسید آهن بر روی جداره خارجی دیگ بخار و عملکرد آن به عنوان عایق حرارتی راندمان دیگ بخار کاهش می یابد . در صورتی که این لایه درون دیگ بخار تشکیل شود مشکل بسیار حادتر خواهد بود .

به کمک دستگاه اولتراسونیک مبدل دو عنصره که به طور معمول مورد استفاده قرار میگیرد و با انجام سنجش ضخامت دیواره بویلر میتوان وجود اکسید آهن را بررسی و ضخامت آن را محاسبه کرد.

بعد از انجام تست ضخامت سنجی دیگ بخار توسط شرکت های بازرسی در مواردی که اندازه رسوب تشکیل شده از حد استاندارد بیشتر باشد عملیات زدودن رسوبات یا دوده از دیواره دیگ انجام خواهد شد . این عملیات معمولا بصورت رسوب زدایی می باشد و بعد از تایید شرکت بازرسی مبنی بر حذف رسوبات و دیگر موارد مورد بررسی تست سلامت دیگ بخار توسط بازرس مربوطه صادر خواهد شد

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *