لوله های مسی تولید شده که از شرکت سازنده ارسال می‌شوند معمولا ابتدا و انتهایشان با درپوش بسته شده است و در داخل لوله، گاز محافظ نیتروژن در جریان است.
زمانی که درپوش لوله را باز میکنیم این گاز با فشار از لوله خارج میشود و نشان دهنده سالم بودن تمامی رول لوله می‌باشد و خیال سازنده از سوراخ یا نشتی در لوله راحت میشود، اما اگر موقع باز کردن درپوش ها، گازی از لوله خارج نشد، نشان دهنده این است که جایی نشتی یا سوراخی وجود دارد و معمولا خود شرکت سازنده آن قسمت را با رنگ مشکی علامت میزند.
داخل و خارج لوله های مسی تمیز و عاری از هر گونه آلودگی می باشد و معمولا به صورت حلقه ای و رول پیچ شده به روی پالت چوبی بسته بندی و ارسال می شوند.

کویل های مسی معمولا با فشار باد و آب و کف تست میشوند؛
در حالت اول تست توسط فشار باد و آب و کف انجام می‌شود، به این حالت که فلنج و درپوش چدنی را با پیچ و مهره و واشر به روی کویل نصب میکنیم. حال دو عدد درپوش رزوه ای گالوانیزه متناسب با سایز چدنی به روی آن می‌بندیم و در قسمت شیر هواگیری یک سر شلنگی یا رابط برنجی 1/2 می‌بندیم تا باد را به داخل کویل انتقال دهیم.
حال کویل مسی ما آماده تست می‌باشد و می‌بایستی توسط پمپ باد ،۲ تا ۴ بار فشار وارد کویل مسی کنیم ، پس از انجام این عملیات توسط آب و کف که از قبل درست کردیم قسمت های خمکاری شده و لوله هایی که داخل صفحه پرچکاری و والس کاری شدند کف میزنیم و تست را انجام میدهیم.
در صورت آببندی نبودن یا سوراخ بودن لوله ها، حباب های کف بالا آمده و نشان از عدم آببندی میباشد.

در حالت دیگر تست، کویل مسی روی مخزن یا پوسته مبدل توسط چدنی یا همان درپوش بسته میشود و درون مخزن را توسط پمپ باد تا ۶ بار فشار باد میکنیم، پس از فشرده شدن باد درون مخزن و بالا رفتن گیج فشار ،حالا درون ورودی و خروجی درپوش چدنی آب و کف می‌ریزیم ،چنانچه حبابی از دهانه چدن خارج شود نشان از سوراخ بودن یا عدم آببندی لوله ها است که باید رفع عیب گردد.

حالت سوم و ساده ترین حالت تست کویل مسی که در منزل هم شما میتوانید انجام دهید و از سوراخ شدن هریک از لوله ها اطمینان حاصل کنید روش تست با آب می‌باشد.
در این حالت کویل مسی را در حالت عمودی در یک جای صاف کنار دیوار قرار میدهیم و تمامی لوله ها را با آب پر میکنیم، حال اگر یکی از لوله ها سوراخ داشته باشد، بلافاصله آب از روی لوله بیرون میزند‌ و نمایان میشود.
اما سوال اینجاست اگر لوله ای نشتی خیلی ریز داشت و در وسط کویل مسی بود و قابل رویت نبود را چطور تشخیص دهیم؟
در این حالت باید یک ساعت صبر کنیم و باز کویل مسی را مورد بررسی قرار دهیم، منتها اینبار باید آب درون لوله ها را چک کنیم، برای انجام این امر، کویل را در همان حالت عمودی که قرار داده ایم نگه میداریم، حال هر کدام از لوله ها که آب درونش فروکش کرده بود و کم کرده بود نشان از نشتی دارد‌ و یا باید تعویض یا کور گردد تا مجدد بتوان از آن استفاده کرد…

در صورت سوراخ شدن یکی از تیوب‌های کویل امکان تعمیر وجود دارد ؟


در مبدل‌های حرارتی و مخازن که کویل همراه با فلنج و چدن بروی کار نصب هستند، قابلیت بررسی تیوب‌ها وجود دارد. در صورت ایجاد مشکل در تیوب‌ها ، تک تک تست می‌شوند. اگر امکان تعمیر و تعویض آن وجود نداشت از تیوب کور می‌شود و از سیستم خارج می‌شود.
با توجه به بالا بودن هزینه دستگاه والس(اکسپندر ) و اجرت تعویض لوله های معیوب، بهترین راه کور کردن لوله های سوراخ شده می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *